Tuesday, 30 December 2014

Its NOT a condition to have a Tazkiyah from an 'Aalim but ...فلا يشترط أن يزكا من شيخ

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله ومَنْ سار على نهجه إلى يوم الدين؛ أما بعد:


السائل: تعرفون يعني واقع المسلمين في البلاد الكفرية أن أكثر الشباب يعني عاجم لا يفهمون اللغة العربية ففي قريتنا مثلا هناك أخ قام بترجمة أقوال العلماء بكتبهم بإخوانهم كتب بسيطة مثال شرح أصول الثلاثة للشيخ العثيمين وبعض الكتب الأخرى فاعترض عليه فقيل له أنه يجب عليك أن تكون لك تزكية خاصة من عالم كبير من السعودية مثلا يعني من عالم سلفي فماهو قولكم في هذا الشيء ؟

الشيخ: قولي في هذا أن من تعلم شيئا من علوم الدين الإسلامي والفقه الإسلامي و أتقنه لا حرج عليه بل له الأجر إذا علم به ولا يشترط أن يأتي بتزكية ولكن ينظر بأي شيء يعلم الناس إن علمهم بالصواب بالأحكام الشرعية بأدلتها فهذا هو المطلوب فلا يشترط أن يزكا من شيخ وإن اخطأ ولا بد من أن يوجد من ينتقد الخطأ إن كان يخطأ فلا يجوز أن يعلم الناس بشيء ليس صوابا فهذه هي القضية كما قال النبي  صلى الله عليه وسلم بلغو عني ولو آية يعني دليل على انه...



تابع القراءة من الملف pdf

هذا المقطع الصوتي العلامة الشيخ زيد المدخلي رحمه الله تعالى

Ques.4: Is it mandatory that a student of knowledge holds a degree from an Islamic university or a recommendation from a scholar, if he wishes to teach the religion to the people?

Ans: If these two matters (degree and recommendation) are present, then it is good and a blessing, but if they are not present and the people are in need of this individual teaching them, because there is no one else who can take his place, then there is no problem in allowing him to teach the religion of Allah ‘Aza wa Jel. This is allowed, except if it is known that this person teaches strange, foreign opinions which only he supports and which were not taught by the people of knowledge. If this occurs, the people should ask the scholars about his affair and he should be advised to abandon what he has opposed the people of knowledge in.

https://salafievents.wordpress.com/2012/07/18/new-questions-and-answers-with-sheikh-ubaid-al-jabiree-clarification-from-mustafa-george-on-his-position-on-shadeed-muhammed-and-tahir-wyatt/
Sh.Sulaiman ar-Ruhaylee 

 ثم لا شك أن الواجب على كل أحد أن ينتهي إلى ما علم وأن لا يزيد على ما علم , حيث انتهى علمه يعلم الناس . كثير من بلدان المسلمين بحاجة إلى من يعلمهم الأصول , فمن عرف هذه الأصول عن أهل السنة وظبطها فإنه يعلم الناس لكن ما ( ما يصبح)يبح شيخ الإسلام ابن تيمية ! يعني بعض طلاب العلم قد يأخذ كتابا أو كتابين ثم بعد ذلك يذهب يدرس فينتفخ , ويرد على العلماء الأكابر ويفتي في كل شيء ويتكلم بكل , لا شك أن ضلال , ولكن المحسن هو الذي ينتهي إلى ما علم وينشر الخير والسنة . ولا يجوز لنا أن نقف عائقا في وجه نشر الخير والسنة , وهذا هو الذي أدركنا عليه صنيع العلماء كالشيخ ابن باز رحمه الله والشيخ ابن العثيمين رحمه الله في تعاملهم مع طلاب العلم . أما من عرف بجرح أو كان في علمه خلط أو كان مجهولا من كل وجه , فمثل هذا لا ينبغي أخذ العلم عنه , والله أعلم .Next without doubt it is incumbent upon every (student) that they (teach according to what they know) and stops at their limit and that they do not go beyond what they have learned. So they teach the people according to the boundaries of their knowledge. Many of the Muslim lands are in need of those who would teach them the fundamental principles. So whoever firmly knows (and has studied) these fundamental principles from the people of Sunnah should teach the people. However, (this doesn't mean) he would become like Shaikhul Islaam Ibn Taymiyyah. You know some students of knowledge would take a book or two then after that go and start teaching and become big headed and thus start refuting the 'Ulama of profound knowledge. They would give Islamic verdicts in every affair and speak about every matter. There's no doubt that this is misguidance. However, the Muhsin (good doer/good student of knowledge), he is the one that does not go beyond that which he has learned and he spreads the good and the Sunnah. (Thus) it is not permissible for us to stand as a hindrance in the face of the spreading of good and the spreading the Sunnah. This iswhat has reached us from the actions of the 'Ulamaa, like Shaikh Ibn Baaz (rahimahullah) and Shaikh Ibn 'Uthaymeen (rahimahullah) and how they use to interactwith the students of knowledge. As for the one who is known to be refuted (by the people of knowledge) or he has that which disparages his knowledge (i.e. Bid'ah etc) or he is unknown from every angle, then the likes of this one, it is not for us to take knowledge from him. And Allah knows best.

1 comment:

  1. تابع القراءة من الرابط
    http://www.al-amen.c...04&d=1330192855
    .
    أو
    http://www.al-amen.c...05&d=1330193054

    ReplyDelete