متى يجوز للمرأة طلب الطلاق
المجيب د. نايف بن أحمد الحمد
القاضي بمحكمة رماح
التصنيف الفهرسة/ فقه الأسرة/ الطلاق /مسائل متفرقة
التاريخ 5/1/1424هـ
القاضي بمحكمة رماح
التصنيف الفهرسة/ فقه الأسرة/ الطلاق /مسائل متفرقة
التاريخ 5/1/1424هـ
السؤال
ما هي الأسباب الشرعية التي يمكن أن تبيح للمرأة حق الطلاق والتي يحق للقاضي أن يطلق الزوجة بشكل شرعي؟
الجواب
الحمد لله وحده، وبعد:
الأسباب التي تُجيز للمرأة طلب فسخ النكاح كثيرة منها:
(1) رفض الزوج الفيء بعد انتهاء مدة الإيلاء المحددة شرعاً في قوله تعالى:"للذين يؤلون من نسائهم تربص أربعة أشهر فإن فاءوا فإن الله غفور رحيم" [البقرة:226].
(2) إعسار الزوج عن دفع المهر.
(3) إعسار الزوج عن النفقة.
(4) عُنة الزوج، وهي: عدم قدرته على الجماع.
(5) الغرر كأن يدعي الزوج أمراً يُرغب في تزويجه ثم يتبين كذبه.
(6) تفريق الحكمين.
(7) العيوب التي لم يُعلم بها إلا بعد الدخول كالجنون والجذام والبرص وبخر الفم وغيرها.
وفي الجملة كل عيب لا يمكن معه تحقيق مقاصد النكاح فإنه عند ثبوته يكون سبباً لفسخ النكاح، والله تعالى أعلم، وصلى الله وسلم على نبينا محمد وعلى آله وصحبه.
الحمد لله وحده، وبعد:
الأسباب التي تُجيز للمرأة طلب فسخ النكاح كثيرة منها:
(1) رفض الزوج الفيء بعد انتهاء مدة الإيلاء المحددة شرعاً في قوله تعالى:"للذين يؤلون من نسائهم تربص أربعة أشهر فإن فاءوا فإن الله غفور رحيم" [البقرة:226].
(2) إعسار الزوج عن دفع المهر.
(3) إعسار الزوج عن النفقة.
(4) عُنة الزوج، وهي: عدم قدرته على الجماع.
(5) الغرر كأن يدعي الزوج أمراً يُرغب في تزويجه ثم يتبين كذبه.
(6) تفريق الحكمين.
(7) العيوب التي لم يُعلم بها إلا بعد الدخول كالجنون والجذام والبرص وبخر الفم وغيرها.
وفي الجملة كل عيب لا يمكن معه تحقيق مقاصد النكاح فإنه عند ثبوته يكون سبباً لفسخ النكاح، والله تعالى أعلم، وصلى الله وسلم على نبينا محمد وعلى آله وصحبه.
🔊 فيمن كرهت العيش مع زوجها ⛔️
ﺑِﺴﻢ اللهِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴﻢ
الحمدُ لله ، ﻭﺍﻟﺼﻼﺓُ ﻭﺍﻟﺴﻼﻡُ ﻋﻠﻰ ﺭﺳﻮﻝِ ﺍﻟﻠﻪِ ، ﻭﻋﻠﻰ ﺁﻟِﻪِ ﻭﺻَﺤﺒِﻪِ ﺃجمعين ، ومَن تَبِعَهُم بإحسانٍ إلى يومِ الدِّين .
- أﻣَّﺎ بَعْد -
❒ قال الإمام الشيخ العلاّمة عبدالعزيز بن باز - رحمه الله تعالى -
" فالواجب على المرأة أن تعاشر بالمعروف ، وأن تسمع وتطيع لزوجها بالمعروف ، وألا تطلب الطلاق إلا من علة ، فإذا كان هناك علة ، فلا بأس ، مثل أن يكون بخيلا لا يؤدي حقها ، أو كان كثير المعاصي ، كالسُّكر ونحو ذلك ، أو كان يسهر كثيرا ويعضلها ، أو ما أشبه ذلك من الأسباب فهذا عذر معتبر " اﻫـ .
• انظر : (كتاب فتاوى الطلاق) (ص - ٢٦٤) .
_______________
❒ وقد سُئلت اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والإفتاء بالسعودية :
(سؤال) : امرأة كرهت زوجها ، لا تعيب فيه خلقا ولا دينا ، ودفعت له كامل ما أخذته من صداق ، فهل يجبر هذا الزوج على طلاق زوجته وإن كان متمسكا بها وهي كارهة جدا له ؟
(فأجابت) : " إذا كرهت المرأة زوجها وخافت ألا تقيم حدود الله ، شرع حينئذ الخلع ، بأن ترد عليه ما أعطاها من الصداق ثم يفارقها ؛ لحديث امرأة ثابت بن قيس ... وإذا حصل نزاع بينهما فإن مرد ذلك إلى الحاكم الشرعي ليفصل بينهما " اﻫـ .
• انظر : (فتاوى اللجنة الدائمة) (٤١١/١٩) .
______________
❒ وقال الشيخ العلاّمة الفقيه ابن عثيمين - رحمه الله تعالى -
" لا يحل للمرأة أن تسأل زوجها الطلاق إلا لسبب شرعي؛ لأن النبي ﷺ قال : (من سألت زوجها الطلاق من غير ما بأس فحرام عليها رائحة الجنة) ، أما إذا كان هناك سبب شرعي بأن كرهته في دينه ، أو كرهته في خلقه ، أو لم تستطع أن تعيش معه ، وإن كان مستقيم الخلق والدين ، فحينئذٍ لا حرج عليها أن تسأل الطلاق ؛ ولكن في هذه الحال تخالعه مخالعة ، بأن ترد عليه ما أعطاها ثم يفسخ نكاحها ، ودليل ذلك : (أن امرأة ثابت بن قيس بن شماس - رضي الله عنه - أتت النبي ﷺ فقالت : يا رسول الله! ثابت بن قيس لا أعيب عليه في خلق ولا دين ، ولكن أكره الكفر في الإسلام ، فقال لها النبي ﷺ : أتردين حديقته ؟ وكان قد أصدقها حديقة ، فقالت : نعم ، يا رسول الله ! فقال له النبي ﷺ : اقبل الحديقة وطلقها تطليقة) ، فأخذ العلماء من هذه القضية أن المرأة إذا لم تستطع البقاء مع زوجها فإن لولي الأمر أن يطلب منه المخالعة ، بل أن يأمره بذلك ، قال بعض العلماء : يلزم بأن يخالع ؛ لأن في هذه الحال لا ضرر عليه ؛ إذ أنه سيأتيه ما قدم لها من مهر ، وسوف يريحها ؛ أما أكثر العلماء فيقولون : إنه لا يُلزم بالخلع ، ولكن يندب إليه ويرغب فيه ، ويقال له : (من ترك شيئاً لله عوضه الله خيراً منه) " اﻫـ .
• انظر : (اللقاء المفتوح) (٥٤/٦) .
---------------------
✍ انتقاه المكي :
• تم إعادة النشر ليلة الخميس :
• الموافق : ١٤٣٧/٥/٩ﻫـ .
..
_____
قناة فوائد أبي عبد الرحمن المكي العلمية
نسأل الله القبول ..
@aalmakki
http://cutt.us/GzWju
---》 عبر برنامج التيليجرام 《---
Q: If a woman asks her husband to divorce her for no reason and he
rejects her request, would he be sinful for that?
Shaykh ibn Bāz: if she
does not have a reason, he is not obliged to divorce her. However, he
should endeavour to establish a harmonious, loving relationship, and
also eliminate whatever may lead to a divorce; because she may actually
have reasons, so he should take this into consideration. Her reason
maybe: his bad character, e.g. miserliness or staying up all night and
arriving home late, or she may have other reasons. So he should take
that into consideration and fear Allah so that he fulfils her rights. As
for the wife, it is not permissible for her to ask her husband to
divorce her unless there is a justification. He ﷺ said: “Any woman who
asks her husband to divorce her, without being a victim of mistreatment
from him, will not smell the fragrance of Paradise”. This is a stern
threat! So it is obligatory that she lives amicably with her husband,
and listens and obeys him in what is good; and not ask him for a divorce
unless there is a justification.
If she has a justification, then there
is nothing wrong in that, e.g. it maybe that he is miserly and does not
fulfil his responsibilities towards her or he is an excessive sinner
e.g. a drunkard or the likes of that, or he regularly stays up all night
and neglects her or the likes of that; this is a valid excuse – or it
maybe that she hates him; Allah did not put in her heart love for him.
She hates him considerably and so cannot fulfil her responsibilities
towards him. In this situation, there is nothing wrong if she requests a
divorce, as she will then not be sinful for not fulfilling her
responsibilities towards him. If she asks her husband for a divorce, she
must then return her dowry to him. If her motive for wanting a divorce
is that she hates him, she must return what he gave her as a dowry. As
for if the justification is on his part, such as he does not fulfil his
responsibilities towards her; he is stingy in fulfilling her rights,
e.g. he stays up all night and does not see to her except when he is
tired in the late hours of the night or he consumes alcohol or he does
not pray or the likes of this, then she has an excuse to request a
divorce. If he refuses to divorce her, she has the right to take him to
an Islamic court so that the court can look into their issue.
If it is
that he does not pray, she has no right to remain with him because
abandoning Salāt is disbelief. Abandoning Salāt is disbelief in Allah
because it is the pillar of the religion. So if the husband has abandon
Salāt, she then has a valid excuse to separate from him; and it is not
permissible for her to remain with him until he repents to Allah from
that – due to the statement of the Prophet ﷺ: “The covenant that is
between us and them [disbelievers] is Salāt. Whoever abandons Salāt has
disbelieved”. And his statement ﷺ: “The head of the affair is Islam and
its pillar is Salāt” and he said ﷺ: “Between a man and disbelief and
shirk is abandoning Salāt”. The issue of Salāt is tremendous.
It is the
pillar of Islam and the first thing from the worshipper’s actions that
he will be questioned about on the day of Judgement. So it is obligatory
upon every believer, man and woman, and everyone who professes Islam to
fear Allah and ensure that they prays the five daily prayers at their
appointed time and that they pray them in congregation with the Muslims
in the Mosques because to leave off praying in the Mosques is a sin.
Praying at home [without a legislated excuse] is a sin but not
disbelief. However, to leave Salāt totally and not pray, this is
disbelief; even if he does not deny that it is obligatory to pray –
according to the more accurate of the two opinions among the scholars.
As for he who denies that praying Salāt is obligatory, he has
disbelieved according to the consensus of the Muslims. He who denies
that it is obligatory to Pray or fast the month of Ramaḍān or pay Zakāt
or the likes of that from the things that are known in the religion by
necessity, such a person is a disbeliever. We ask Allah to protect us
from this.
http://www.westlondondawah.net/valid-reasons-for-a-wife-to-seek-divorce-shaykh-%CA%BFabd-al-aziz-bin-%CA%BFabdullah-bin-baz/
🔘حكْمُ طَلَب المَرأة لِلطَّلَاقِ مِنْ زَوْجٍ عَقِيمٍ
✍ قال العَلّامَـة ابْـنُ عُثَيْـمِينْ -رَحِــمَهُ الله- :
《 نعم لها أن تطلب الطلاق، لأن لها حق في الأولاد، وإذا ثبت أن زوجها عقيم فلها أن تفسخ النكاح، لكن يبقى النظر: هل الأولى أن تطالبه بالفسخ، أو الأولى أن تبقى معه؟ ينظر إذا كان الرجل صاحب خير ودين وخلق؛ فلا بأس أن تبقى معه، وإلا فالأفضل أن تطلب زوجاً تنجب منه؛ لأن النبي -ﷺ- قال:«تزوجوا الودود الولود». 》
📌 المَـصْــدَر مِـنْ هُنـ↶ـا :
[http://binothaimeen.net/content/827]
•┈┈•◉📲📚📲◉•┈┈•
There are genuine cases when divorce is the only option available. Here are a few valid reasons:
ReplyDeletePhysical, mental, or emotional abuse or torture. When one of the spouses becomes abusive and inflicts physical, mental, or emotional torture, and is not willing to change by taking practical measures through therapy or counseling, then it is a valid reason for seeking divorce, for the Islamic principle states, “There shall be no inflicting or receiving of harm.”Zhulm (injustice) is not tolerated in Islam, regardless of who the perpetrator is.
Failure to fulfill the objectives and purposes for which marriage was initiated. This can be utter incompatibility between the partners, which may be expressed by their irreconcilable differences in temperaments, likes, and dislikes.
Marital infidelity. This can be a major cause for dissolution of marriage, for marriage is built on trust and confidence. Its main purpose is to preserve the chastity and modesty of those involved. Once this foundation is eroded and undermined and there is no chance to restore the same, then divorce is the way to go.
Failure of the husband to provide. When the man, who is considered the provider and maintainer of the family, fails to shoulder his responsibilities and the wife decides that she cannot continue tolerating his shirking of responsibility, this is grounds for divorce.
Any one of the above-mentioned reasons can be considered as a valid ground for divorce in Islam. If in a legitimate case warranting a divorce a husband refuses to divorce his wife, then she is certainly justified by Islamic Law to approach the proper legal authorities to get a divorce: