Wednesday, 16 November 2016

Delaying nikah or Rushing to get married soon ?

Allaah says (interpretation of the meaning):
“And among His Signs is this, that He created for you wives from among yourselves, that you may find repose in them, and He has put between you affection and mercy. Verily, in that are indeed signs for a people who reflect”
[al-Room 30:21]


Shaykh Ibn Baaz (may Allaah have mercy on him) said in Majmoo’ al-Fataawa (20/421):

What is required is to hasten to get married, and no young man or young woman should delay marriage for the sake of studies, because marriage does not prevent any such thing. It is possible for a young man to get married in order to protect his religious commitment and morals, and enable him to lower his gaze. Marriage serves many purposes, especially in this day and age. Because delaying it is harmful for both young women and young men, every young man and every young woman should hasten to get married if there is a man who is compatible with the woman, and if a man can find the right woman. End quote. 


Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) when he said:  “O young men, whoever among you can afford it, let him get married, for it is more effective in lowering the gaze and guarding one’s chastity.” Narrated by al-Bukhaari (5065)and Muslim (1400). 




The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “I have not left behind me any fitnah more harmful to men than women.” Narrated by al-Bukhaari (5096) and Muslim (2741).



It was narrated that Abu Hurayrah (may Allaah be pleased with him) said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: 
فإن في الحديث المرفوع ثلاثة حق على الله عونهم : الناكح يريد العفاف . والمكاتب يريد الأداء . والمجاهد ."
“There are three whom Allaah is bound to help: the mujaahid who strives (in jihad) for the sake of Allaah, the mukaatib (a slave who has made a contract of manumission with his master) who wants to pay off his manumission, and a man who gets married, seeking to remain chaste.”
 Narrated by al-Tirmidhi (1655), classed as hasan by al-Albaani in Saheeh al-Tirmidhi.  

Ibn Mas’ood said: If I only had ten days to live and I knew that I would die at the end of them, and I had any desire to get married, I would get married, for fear of fitnah (temptation).

It was narrated that Sa’eed ibn Jubayr said: Ibn ‘Abbaas said to me: “Have you gotten married?” 

I said: “No.”

He said: “Get married, for the best of this ummah are the ones with the most wives.” Narrated by al-Bukhaari (5069).

Ibraaheem ibn Maysarah said: Tawoos said to me: “Either get married, or I will say to you what ‘Umar said to Abu’l-Zawaa’id: Nothing is keeping you from getting married except impotence or immorality.”


https://ia902704.us.archive.org/0/items/NasaihZawaj14/nasaih%20zawaj%20%2810%29.mp3


 ولهذا من الأمثال العامية: كل تأخير خِيَرة إلا الزواج والثمرة، الثمرة إذا أينعت لا تتركها تفسد، والزواج إذا حل فتوكل على الله، يستوي في ذلك الرجل والمرأة، فالتأخير يضر، وكل يوم يمضي على الشاب أو الشابة بعد الشباب فإنه يضعف همته وشهوته، ويبرد قوته ويزداد ضعفاً.
http://www.ajurry.com/vb/showthread.php?t=45128 


قال الإمام أحمد: "من دعاك إلى غير التزويج فقد دعاك إلى غير الإسلام"


وقال: ''ليست العزبة من أمر الإسلام في شيئ"


وقال إبراهيم بن ميسرة:قال لي طاوس :"لتنكحنَ أو لاقولنَ لك ما قال عمر لأبي الزوائد ما يمنعك عن النكاح إلا عجز أو فجور"انظر كتاب المغني 9/341.


قال ابن القيم-رحمه الله- مرغبا في الزواج:
http://www.ajurry.com/vb/showthread.php?t=44659  
📙 بادر إلى الزواج 📘

قال العلامة ابن عثيمين
عليه رحمات رب العالمين :

أنصح أن يبادر الإنسان بالزواج ما دام قادرًا عليه لما فيه من الفوائد ، أما ما إحجام بعض الناس عن الزواج خوفًا من أعبائه المالية أو النفسية والاجتماعية ، فكلها أوهام من وحي الشيطان ، وإلا فلو اعتمد الإنسان على ربه وقام بطاعة الله عز وجل في هذا الأمر لوجد العاقبة حميدة .

المصدر 📚
الزواج و أسئلة في أحكامه(٥٩/١)
‏ 




يسأل عن فتاة ترفض الزواج حتى تنتهي من دراستها فهل هي مخالفة للشرع أم لا ؟
الجواب
متى تبدأ الدراسة.....؟!

 من ست سنين ، الإبتدائي ست سنين ، والمتوسط ثلاثة ، والثانوي ثلاثة ، وبعدها الكلية ، والماجستير ، وتذهب تكمَّل دراستها في الخارج

👈👈👈 تنتهي وهي عجوز ،

👈👈👈النساء يعجَّزن يا إخواننا ،

" يا معشر الشباب من استطاع منكم الباءة فليتزوج فإنه أغض للبصر وأحصن للفرج " .

 إذا بلغت اثنتي عشرة سنة ، أو ثلاثة عشرة سنة ، أو خمسة عشرة سنة فننصحها بالزواج بالرجل الصالح ، وتشترط عليه أن يعلمها كتاب الله وسنة رسول الله - صلى الله عليه وعلى آله وسلم - .

👈👈👈 ثم بعد ذلك ما بركة هذه الدراسة ،

💧 تكون سكرتيرة عند الدكتور ! ،

💧 أو سكرتيرة عند المدير ،

 الله سبحانه وتعالى يقول : " وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ ذَلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ " ،

نعم يا إخواننا مكيدة من قِبل أعداء الإسلام حتى يتأخر زواج الشباب والشابات ، تعتبر مكيدة ، فلا .

 الذي ننصح به هو التبكير بالزواج فإنه يعتبر أنساً للزوج وللزوجة والله المستعان .

 الشيخ مقبل رحمه الله.

2 comments:

  1. كما أن في قوله صلى الله عليه وسلم : ( مَنْ اسْتَطَاعَ منكُم الْبَاءَةَ فَلْيَتَزَوَّجْ ) دليلا على أن المشروع لمن استطاع الباءة وتكاليف النكاح ، أن يبادر إلى النكاح .
    قال علماء اللجنة : " المبادرة بالزواج للشاب هو السنة لمن استطاع تكاليف الزواج ، والقيام بالحقوق الزوجية " انتهى من "فتاوى اللجنة الدائمة" (18 /6) .

    ReplyDelete
  2. Abu Huraira reported: The Messenger of Allah, peace and blessings be upon him, said, “Hasten to perform good deeds before seven events: Are you waiting for poverty that makes you forgetful? Or wealth that burdens you? Or a debilitating disease or senility? Or an unexpected death or the False Messiah? Or is it evil in the unseen you are waiting for? Or the Hour itself? The Hour will be bitter and terrible.”

    Source: Sunan al-Tirmidhī 2306

    Grade: Hasan (fair) according to At-Tirmidhi

    عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ بَادِرُوا بِالْأَعْمَالِ سَبْعًا هَلْ تَنْتَظِرُونَ إِلَّا فَقْرًا مُنْسِيًا أَوْ غِنًى مُطْغِيًا أَوْ مَرَضًا مُفْسِدًا أَوْ هَرَمًا مُفَنِّدًا أَوْ مَوْتًا مُجْهِزًا أَوْ الدَّجَّالَ فَشَرُّ غَائِبٍ يُنْتَظَرُ أَوْ السَّاعَةَ فَالسَّاعَةُ أَدْهَى وَأَمَرُّ

    2306 سنن الترمذي كتاب الزهد باب ما جاء في المبادرة بالعمل

    قَالَ هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ غَرِيبٌ

    ReplyDelete