Thursday 27 April 2017

إن الرقى و التمائم و التولة شرك Ruqya is allowed if there is no shirk in it

The Prophet صلى الله عليه وسلم said:

 ❝Verily, Ar-Ruqa [1], At-Tamaa’im [2], and At-Tiwalah [3] are all Shirk.❞

 📚 [Mustadrak al-Haakim (7505) and graded as “Saheeh” by Shaikh al-Albaanee in al-Saheehah (2972).

🌴 🌴 🌴

📑 Shaikh al-Albaanee explained the meaning of these words:

🚩 Ar-Ruqa: Incantations containing Shirk, or by seeking help from the Jinn, or its meaning is unintelligible and obscure, like writing cryptically or with words which have no meaning like: (يا كبيج).

🚩 Tameemah: Amulets that are worn. Its origin is the beads which the Arabs used to hang on the heads of (small) children to protect them from the evil eye. The meaning of this is vast and it includes everything which is worn or hanged as protection. Example: hanging horseshoe on the entrance door or inside the house; or hanging amulet (of the “eye”) in the cars, or amulets containing Aayaat from the Qur’aan which the people hang around themselves or their children etc.

🚩 At-Tiwalah: Spells that make people fall in love, or make the woman love her husband etc.

📚 [Al-Saheehah (331, 1/649-650)]
س 4: ما معنى الحديث: إن الرقى والتمائم والتولة شرك؟ .

ج : الحديث لا بأس بإسناده، رواه أحمد وأبو داود من حديث ابن مسعود ، ومعناها عند أهل العلم: إن الرقى التي تكون بألفاظ لا يعرف معناها أو بأسماء الشياطين أو ما أشبه ذلك ممنوعة، والتولة نوع من السحر يسمونه: الصرف والعطف، والتمائم ما يعلق على الأولاد عن العين أو الجن، وقد تعلق على المرضى والكبار، وقد تعلق على الإبل ونحو ذلك، وسبق الجواب عنها في جواب السؤال الثالث، ويسمى ما يعلق على الدواب الأوتار، وهي من الشرك الأصغر وحكمها حكم التمائم، وقد صح عن رسول الله صلى الله عليه وسلم: أنه أرسل في بعض مغازيه إلى الجيش رسولاً يقول لهم: لا يبقين في رقبة بعير قلادة من وتر إلاّ قطعت وهذا من الحجة على تحريم التمائم كلها سواء كانت من القرآن أو غيره.

وهكذا الرقى تحرم إذا كانت مجهولة، أما إذا كانت الرقى معروفة ليس فيها شرك ولا ما يخالف الشرع فلا بأس بها؛ لأن النبي صلى الله عليه وسلم رقى ورقي، وقال: لا بأس بالرقى ما لم تكن شركًا رواه مسلم .



No comments:

Post a Comment