It is obligatory
on the Muslim to fast out of sincere Iman and hope of reward
from Allah; and not for showing off or to gain a reputation; or
imitating people, or following the customs of one’s own family or
country. The only incentive that should really motivate one to fast is
belief that Allah has made it obligatory and expectation of reward from
the Lord. The same is true for praying Qiyam in Ramadan. A Muslim should
perform it out of sincere Iman and hope of reward from Allah. The
Prophet (peace be upon him) said:
Anyone
who fasts the month of Ramadan, out of Iman (Faith) and Ihtisab
(confident anticipation of Allah’s Reward), will have their past sins
forgiven. And anyone who spends the nights of Ramadan in Qiyam (optional
Night Prayer), out of Iman and Ihtisab, will have their past sins
forgiven. And anyone who spends Laylat-ul-Qadr in Qiyam, out of Iman and
Ihtisab, will have their past sins forgiven.
Also among the matters that people may not know the ruling on them:
The wounds, nosebleeds, or vomiting that a fasting person may
experience during Sawm; or water or gasoline getting into the throat
unintentionally, all these matters do not invalidate one’s Sawm.
However, whoever vomits deliberately, their fast will be invalidated as
the Prophet (peace be upon him) stated:
Whoever vomits involuntarily is not required to make up the fast, but whoever vomits deliberately, must make up the missed fast.
Another matter:
The case of a fasting person who delays Ghusl (ritual bath following major ritual impurity)
till
Fajr (Dawn), or a woman who delays bathing after her menstrual period
or post-natal bleeding till the break of Fajr. If she sees that she has
become pure (the bleeding has stopped) before Fajr, she must fast and it
is permissible for her to delay Ghusl till after Fajr; but not till
sunrise as she must bathe and offer Fajr Prayer before sunrise. The same
applies to one who is Junub (in a state of major ritual impurity); they
are not allowed to delay the Ghusl till after sunrise. They must
perform Ghusl and offer the Fajr Prayer before sunrise. Men must hasten
to bathe so that they can attend Fajr Prayer with the congregation.
http://www.alifta.net/Fatawa/FatawaChapters.aspx?languagename=en&View=Page&PageID=31&PageNo=1&BookID=10
📋قال الشيخ عبد الرحمن السعدي رحمه الله في تفسيره :ذكر تعالى حكمته في مشروعية الصيام
فقال: ( لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ )
💢 فإن الصيام من أكبر أسباب التقوى, لأن فيه امتثال أمر الله واجتناب نهيه.
💎فمما اشتمل عليه من التقوى:
💢أن الصائم يترك ما حرم الله عليه من الأكل والشرب والجماع ونحوها, التي تميل إليها نفسه, متقربا بذلك إلى الله, راجيا بتركها, ثوابه، فهذا من التقوى.
⬅️ومنها: أن الصائم يدرب نفسه على مراقبة الله تعالى, فيترك ما تهوى نفسه, مع قدرته عليه, لعلمه باطلاع الله عليه،
⬅️ومنها: أن الصيام يضيق مجاري الشيطان, فإنه يجري من ابن آدم مجرى الدم, فبالصيام, يضعف نفوذه, وتقل منه المعاصي، ومنها: أن الصائم في الغالب, تكثر طاعته, والطاعات من خصال التقوى،
⬅️ومنها: أن الغني إذا ذاق ألم الجوع, أوجب له ذلك, مواساة الفقراء المعدمين, وهذا من خصال التقوى.
📔تفسير السعدي رحمه الله
💢📋◼️📋💢
(Part No. 15; Page No. 17) |
http://www.alifta.net/Fatawa/FatawaChapters.aspx?languagename=en&View=Page&PageID=31&PageNo=1&BookID=10
✍🏻الحكمة من مشروعية الصيام⤵️
📋قال الشيخ عبد الرحمن السعدي رحمه الله في تفسيره :ذكر تعالى حكمته في مشروعية الصيام
فقال: ( لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ )
💢 فإن الصيام من أكبر أسباب التقوى, لأن فيه امتثال أمر الله واجتناب نهيه.
💎فمما اشتمل عليه من التقوى:
💢أن الصائم يترك ما حرم الله عليه من الأكل والشرب والجماع ونحوها, التي تميل إليها نفسه, متقربا بذلك إلى الله, راجيا بتركها, ثوابه، فهذا من التقوى.
⬅️ومنها: أن الصائم يدرب نفسه على مراقبة الله تعالى, فيترك ما تهوى نفسه, مع قدرته عليه, لعلمه باطلاع الله عليه،
⬅️ومنها: أن الصيام يضيق مجاري الشيطان, فإنه يجري من ابن آدم مجرى الدم, فبالصيام, يضعف نفوذه, وتقل منه المعاصي، ومنها: أن الصائم في الغالب, تكثر طاعته, والطاعات من خصال التقوى،
⬅️ومنها: أن الغني إذا ذاق ألم الجوع, أوجب له ذلك, مواساة الفقراء المعدمين, وهذا من خصال التقوى.
📔تفسير السعدي رحمه الله
💢📋◼️📋💢
No comments:
Post a Comment