Tuesday 22 August 2017

What to do in the 1st 10 days of Dhil Hijjah ? العثيمين

❓ماذا ستفعل في الأيام العشر ذى الحجة❓


إقرؤا يارعاكم الله لمايقوله والدنا العلامة الشيخ محمد بن عثيمين رحمه الله :

🔆ما يشرع من العمل في عشر ذي الحجة


🔅قال الشيخ محمد بن صالح العثيمين رحمه الله:
 فلنستعرض ما الذي يُشرع في هذه الأيام بخصوصه، فنقول:

يشرع فيها ذكر، الله لقول الله تعالى: {وَيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَعْلُومَاتٍ عَلَى مَا رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ} [الحج:28] والأيام المعلومات هي عشر ذي الحجة فيكثر فيها من الذكر ومن ذلك:

️التكبير والتهليل والتحميد، تقول: الله أكبر، الله أكبر، الله أكبر، لا إله إلا الله، الله أكبر الله أكبر، ولله الحمد.

تُكثر من هذا، تقوله في المساجد جهراً، وفي الأسواق والبيوت، وربما يكون ذكرك هذا في البيوت حرزاً لبيتك من الجن والشياطين؛ لأن الله وصف الشياطين والجن بأنهم: (خناس) يخنسون عند ذكر الله ويختفون ويبعدون.

الله أكبر، الله أكبر، لا إله إلا الله، الله أكبر، الله أكبر ولله الحمد.ى تذكر ذلك في كل وقت، لأن النبي صلى الله عليه وسلم كان يذكر الله على كل أحيانه.ومن ذلك:

✔️صيام هذه الأيام العشر ما عدا يوم العيد، فإن النبي صلى الله عليه وسلم كان يصومها كما روى ذلك الإمام أحمد وأصحاب السنن عن حفصة بنت عمر بن الخطاب رضي الله عنهم: (أن النبي صلى الله عليه وسلم كان لا يدع صيامها) وهذا هو القول الراجح. وأما حديث عائشة رضي الله عنها الذي في مسلم: (أن النبي صلى الله عليه وسلم كان لا يصوم العشر) فإن العلماء قالوا: إذا تعارض عدلان ثقتان أحدهما مثبت والثاني نافٍ، يقدم المثبت؛ لأن معه زيادة علم. وقد يكون نفي عائشة رضي الله عنها نفي علم لا نفي واقع وبهذا يجمع بين الحديثين. ثم على فرض أن حديث حفصة غير محفوظ فإن الصيام من أفضل الأعمال فيدخل في قوله: (ما من أيام العمل الصالح فيهن أحب الله من هذه الأيام العشر) .

✔️ومما يسن في هذه الأيام الرحيل إلى بيت الله الحرام لأداء العمرة والحج، وهذا أفضل ما يعمل في هذه الأيام بخصوصه، بمعنى أن الأعمال الخاصة في هذه الأيام أفضلها السير إلى بيت الله لأداء العمرة والحج، فإن الحج نوع من الجهاد في سبيل الله، سألت عائشة النبي صلى الله عليه وسلم: (هل على النساء جهاد؟ قال صلى الله عليه وسلم: عليهن جهاد لا قتال فيه: الحج والعمرة) . ويشير إلى هذا قول الله عز وجل: {وَأَنفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ وَأَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ (195) وَأَتِمُّوا الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلَّهِ} [البقرة:195-196] . فعطف إتمام الحج والعمرة على الإنفاق في سبيل الله وهو يشعر بأن الحج نوع من الجهاد في سبيل الله وعلى هذا فإنه يجدر بنا أن نتكلم ولو يسيراً على الحج والعمرة.

ومما يفعل في هذه الأيام العشر، في آخر يوم منها:

✔️التقرب إلى الله بالأضاحي، وهذا يكون لمن لم يحج من المسلمين في بلادهم، أما الحجاج فالمشروع في حقهم الهدي؛ لأن الرسول صلى الله عليه وسلم أهدى في حجه ولم يضح، وضحى في المدينة في غير سنة حجه.


📝اللقاء الشهري (10/2)
══════❀🔘❀══════
http://www.alifta.net/Fatawa/FatawaChapters.aspx?languagename=en&View=Page&PageID=13836&PageNo=1&BookID=7




[5] Our Salaf used to seek out the beginning of the coming of these days just as they would seek out the coming of Ramadhaan
[6] and they would work hard in performing good deeds just as they would in Ramadhaan
[7] The Prophet said: "There are no days in which righteous deeds are more beloved to Allah than these ten days." The people asked:
[8]  "Not even jihaad for the Sake of Allah?" He said, "Not even jihaad for the sake of Allah, except in the case of a man
[9]  who went out to fight giving himself and his wealth up for the cause, and came back with nothing."
[10] Performing good deeds in these ten days is better than any other time of the year. Good deeds include fasting, charity, salaah
[11] remembering Allah and every other type of good deed one can do to get closer to Allah
[12] The Salaf had a difference of opinon regarding whether the first 10 days of Dhul Hijjah were better than the last 10 days of Ramadhaan
[13] Strongest opinion: Regarding the day time, the best are the first 10 days of Dhul Hijjah
[14] but regarding the night time, the last 10 nights of Ramadhaan are the best because in those ten nights is Laylatul Qadr
[15] From the specifically mentioned righteous deeds is making takbeer.Allah says: "and mention the Name of Allah on appointed days" [ 22:28]
[16] Ibn 'Abbaas: This refers to the ten days of Dhul Hijjah [as reported by at-Tabaree]
[17] The Muslim should begin making takbeer when the sun sets on the last day of Dhul Qa'dah
[18] It is reported that Ibn 'Umar & Abu Hurayrah used to go out and make takbeer during the 10 days so others would hear them & follow suit
[19] It is also reported that 'Umar Ibn al-Khattaab would make takbeer during the days of Mina
[20] It is recommended to make the takbeer at all places and at all times during these ten days of Dhul Hijjah
[21] On the 9th day (Day of 'Arafah), once the people pray Fajr, they make a special type of takbeer after the 5 daily prayers.
[22] They should make the takbeer after the 5 daily prayers & continue until the last days of tashreeq (13th Dhul Hijjah)
[23] The manner in making the takbeer: Allahu Akbar (3 times), Laa ilaaha illa Allah, Allahu Akbar, Allahu Akbar wa Lillahil Hamd
[24] 2nd way: Allahu Akbar, Allahu Akbar, Laa ilaaha illa Allah, Allahu Akbar, Allahu Akbar wa Lillahil Hamd
[25] The Sahaabah would say this individually. No doubt what people do today by saying it in unison is bid’ah and is not from our Deen
[26] It is reported in Abu Daawood with a chain that the scholars differ regarding - some of the Mothers of the Believers reported that
[27] The Prophet used to fast the first 9 days of Dhul Hijjah, especially the 9th day which is the day of 'Arafah
[28] The Prophet was asked about fasting the Day of 'Arafah. He said: It is an expiation for the sins of the past year & the year to come
[29] This is for the one who is not performing Hajj. The pilgrim should not fast on this day
[30] Slaughtering on the day of 'Eid is a very highly confirmed and recommended Sunnah
[31] When a man slaughters a single sheep, it is sufficient for him and the members of his family

No comments:

Post a Comment